بازگشت به صفحه اصلی

لطفاً اعلان ها را منعطف طراحی کنید (قسمت دوم)

1146/ 11 اسفند 1397
صدا ها می توانند وظیفه ای یا تاییدی باشند، ارزش افزوده فراهم کنند یا صرفا برای سرگرمی یا ایجاد احساسی خاص ساخته شوند.

صدا های اعلان می توانند حامل اطلاعات باشند علاوه بر موارد گفته شده، صدای اعلان می تواند تحویل دهنده اطلاعات باشد. این صدا می تواند برای مثال بیانگر نکته ای در مورد اندازه، ماده، وضعیت، وظیفه یا حرکت باشد. اما چگونه می توان این جنبه ها را در صدا بازنمایی کرد؟ صدا موضوع طراحی نسبتا جدیدی است؛ ما پیش پنداشت های چندانی درمورد چگونگی بازنمایی ویژگی های […]

صدا های اعلان می توانند حامل اطلاعات باشند

علاوه بر موارد گفته شده، صدای اعلان می تواند تحویل دهنده اطلاعات باشد. این صدا می تواند برای مثال بیانگر نکته ای در مورد اندازه، ماده، وضعیت، وظیفه یا حرکت باشد. اما چگونه می توان این جنبه ها را در صدا بازنمایی کرد؟ صدا موضوع طراحی نسبتا جدیدی است؛ ما پیش پنداشت های چندانی درمورد چگونگی بازنمایی ویژگی های مختلف در صدا نداریم. اما امتحان کردن این کار بسیار جالب خواهد بود.

اطلاعات را در سطحی انتزاعی تر نیز می توان تحویل داد. مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید از سرویسی دارای تحویل درب  منزل استفاده کردید . این فرایند سه مرحله دارد: 1- دریافت سفارش، 2- آماده سازی سفارش و 3- ارسال سفارش. در هنگام شروع هر مرحله اعلانی دریافت می کنید. اعلان هر مرحله ممکن است شبیه مراحل دیگر باشد ولی از همدیگر متمایز است. برای مثال هر اعلانی با صدای یکسانی شروع می شود. در مرحله دوم صدای اول کماکان وجود دارد، ولی به دنبال آن صدای دومی می آید که آمیزه ای ساده از دو صدا تولید می کند. در مرحله سوم صدای اعلان به صدایی سه گانه کامل تبدیل می شود. این فرایند کاربر را قادر می سازد که پیشرفت سفارش را تنها با شنیدن صدای اعلان دنبال کند.

محتویات صدای اعلان مناسب

اعلان ها دقیقا باید به چه شکل باشند؟ باید گفت که اشکال مختلفی می توانند داشته باشند. ویژگی های ادراکی صدا (خوشایند در برابر ناخوشایند) را نمی توان مستقیما به وسیله خود صدا اندازه گیری نمود. در عوض لازم است تحقیق یا بررسی هایی بر روی تجارب شنوندگان انجام شود.

ویژگی های فیزیکی صدا عبارتند از زیر  و  بم ، بسامد (یا بلندی: بی صدا یا بلند)، مدت (درازا)، طنین (طیف یا ساختار یا رنگ صدا)، منحنی (تغییر بلندی در طول زمان). عناصر موسیقی عبارتند از ریتم (صداها چگونه در طول خط زمان تقسیم شده اند)، ملودی (توالی نوت ها در طول زمان) و هارمونی (تجمع نوت های موسیقی در نقطه ای مشخص از زمان). همه ی این جنبه های صداها و موسیقی را می توان در هنگام طراحی صداها استفاده کرد.

در این صورت چه صدایی خوب خواهد بود؟ این مسئله به شدت به نظر شنونده بستگی دارد ولی در اغلب موارد ابزار آلات سنتی موسیقی و اجزای هارمونیک، دارای صدای مناسب تلقی می شوند. برای مثال منابع صدای طبیعی مانند ماریمبا (که منبع صدای آن میله های چوبی است) احتمالا صدایی دلنشین تر نسبت به صدایی فلزی خواهند داشت که ممکن است عناصری آزار دهنده برای گوش برخی شنوندگان داشته باشند. همچنین خوب است که به یاد داشته باشیم که موسیقی در فرهنگ های مختلف و نقاط مختلف دنیا به اشکال مختلفی درک می شود.

معمولا یک صدا ی ساده برای کارهای روزمره شخصی به عنوان صدای اعلان پایه استفاده می شود. اگر لازم باشد این صدا تغییر کند، آن گاه یادگیری اطلاعات بیشتر در مورد کاربران و علایق شخصی آن ها مفید خواهد بود.

نکته ای فنی که باید به خاطر داشت این است که صدا های اعلان معمولا بر روی بلند گو های کوچک تلفن های همراه پخش می شوند. این یعنی که هنگام پخش صدا، فرکانس های بم در صدا مستعد تولید نویز ناخواسته هستند. در عین حال باید به خاطر داشت که گاهی اوقات تلفن به سیستم صوتی مناسبی متصل است. در حالی  که در طراحی اعلان ها تمرکز بر تجربه کاربر در هنگام استفاده از بلندگو های کوچک قرار دارد، آزمایش صدا های اعلان بر روی مجموعه ای با کیفیت از بلند گو ها نیز مفید خواهد بود.

چگونه می توان مطمئن شد که صدای اعلان قابل شنیدن است؟ جواب این سؤال منوط به آزمایش است اما معمولا صداهای مصنوعی (synthetic sounds) شاد تر از صداهای طبیعی شنیده می شوند. من به شخصه یاد گرفته ام که رویکرد مناسب، داشتن پایگاه موسیقیایی راضی کننده ای برای اعلان و سپس افزودن صدایی متمایز با حمله ای تیز در اوج است. مثال زیر نمونه ای از این کار است. اگر کاربر خواهان قسمت موسیقیایی باشد، کماکان ممکن خواهد بود که صدای کلیک مانند از داخل کیف یا جیب قابل شنیدن باشد و توجه کاربر را به طریقی جلب کند.

نکته ی دیگری که من از پروژه های گذشته آموخته ام این است که اعلان ها ممکن است کاملا ناگهانی ظاهر شوند و حتی کاربر را بترسانند. معمولا چنین اتفاقی خوشایند نیست. افزودن نوعی صدای راهنما که توجه کاربر را به شکلی خفیف در آغاز جلب کند، اقدام مفیدی است که طراح اعلان می تواند انجام دهد. افزودن صدایی ساده و زیر مانند صدایی که پیام رسان واتس اپ به عنوان صدای اعلان پیش فرض دارد و معمولا چندان کاربران را نمی ترساند نیز می تواند مفید باشد.

نتیجه گیری

در این جا فهرستی از مواردی را که باید با مشتری در هنگام ساخت صدای اعلان سفارشی کنترل کنید، مشاهده می کنید:

  • وظیفه اعلان چیست؟
  • آیا باید با صدا همراه باشد؟
  • آیا صدا باید موزیکال باشد؟
  • آیا مشتری از قبل، صدای برند خاصی دارد که همیشه برند را با خود به همراه دارد؟
  • آیا صدا باید تا حد امکان قابل شنیدن باشد یا صدایی ملایم ارجحیت دارد؟
  • آیا پیامی هست که صدا بتواند منتقل کند؟

بعد از دریافت پاسخ برای تمام پرسش های بالا، نقطه شروع بسیار مناسبی برای طراحی اعلان خواهید داشت.

و نهایتا مثال های رایگان

البته صدای اعلان لازم نیست که همیشه سفارشی باشد. این صدا می تواند ساده باشد یا مستقیما از گنجینه ای از صدا ها انتخاب شود. مکانی مناسب برای پیدا کردن الهام یا حتی شانسی برای کشف صدای نهایی سایت freesound.org است. سایت Freesound پایگاه داده ای مشترک از صداهای Creative Commons Licensed است. کاربران این پایگاه می توانند در آن جستجو کنند و صداها را دانلود کنند و به اشتراک بگذارند.

من مجموعه ای از صداهای اعلان ساده را ساخته ام و تحت حساب مان با نام Spice Program در سایت Freesound بار گذاری کرده ام. شما می توانید آن ها را در آن جا دانلود کنید. اگر دوست دارید می توانید آن ها را در پروژه های تان یا به عنوان صدای پیام های متنی شخصی تان یا هر کاربردی که برای یک اعلان ساده در نظر دارید، استفاده کنید.

امیدوارم که از این مطلب وبلاگ و صدا ها لذت برده باشید.

بیاید تجربه کاربر را با افزودن صدا ارتقا دهیم!

ما همراه دیجیتال شما هستیم