بازگشت به صفحه اصلی

بیل گیتس از بزرگترین اشتباه دوران کاری‌اش پرده برداشت

1243/ 26 ژوئن 2019
بیل گیتس از بزرگترین اشتباه دوران کاری‌اش پرده برداشت

بیل گیتس، مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت و رتبه دوم فهرست ثروتمندترین افراد جهان، در گفت‌وگویی از واگذار کردن صحنه رقابت به گوگل در عرصه تولید سیستم‌ عامل گوشی‌های موبایل به عنوان بزرگترین شکست دوران حرفه‌ای خود یاد کرده است. آقای گیتس که در گفتگویی با نشریه «دهکده جهانی» حاضر شده بود در این باره گفت: […]

بیل گیتس، مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت و رتبه دوم فهرست ثروتمندترین افراد جهان، در گفت‌وگویی از واگذار کردن صحنه رقابت به گوگل در عرصه تولید سیستم‌ عامل گوشی‌های موبایل به عنوان بزرگترین شکست دوران حرفه‌ای خود یاد کرده است.

آقای گیتس که در گفتگویی با نشریه «دهکده جهانی» حاضر شده بود در این باره گفت: «در دنیای نرم‌افزار و به خصوص پلتفورم‌ها، جریان به نحوی است که اگر شرکتی برنده شود، کل بازار در خدمت محصول او خواهند بود.»

او ادامه داد: «بنابراین بزرگترین اشتباه تمام دوران ام این بود که عملکرد بد من باعث شد تا امروز مایکروسافت آن‌چیزی نباشد که اندروید هست. اندروید پلتفورم استاندارد گوشی‌های غیر اپل است… و برای سیستم عامل غیر اپل تنها یک جای خالی وجود دارد.»

امروزه ۸۵ درصد گوشی‌های فروخته شده در سراسر جهان از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند.

مایکروسافت برای سال‌ها یکه‌تاز عرصه صنعت کامپیوتر بود. با این حال نتوانست در عصر گوشی‌های هوشمند برتری خود را حفظ کند. در واقع این مایکروسافت بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ سیستم عامل گوشی‌های همراه را تحت عنوان «ویندوز موبایل» به راه انداخت اما در نهایت مغلوب دو سیستم عامل شد؛ سیستم عامل اپل ویژه ایفون که در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد و سیستم عامل گوگل تحت عنوان اندروید که در سال ۲۰۰۸ بنیان گذاشته شد.

بیل گیتس همچنین در کنفرانسی که روز دوشنبه در باشگاه اقتصاد واشنگتن برگزار شده بود علت این اشتباه را درگیر بودن خود در یک پرونده قضایی در آن دوره دانست که باعث شده بود تا نتواند بر کار تمرکز کند.

او در این‌باره گفت: «ما می‌دانستیم که گوشی‌های همراه خیلی محبوب خواهند شد به همین خاطر ویندوز موبایل را راه انداختیم. ما با یک فاصله کوچک تسلط بر بازار سیستم‌عامل‌های موبایلی را از دست دادیم. در آن زمان به خاطر در جریان بودن پرونده آنتی‌تراست [قانونی مختص محدود کردن انحصار عملکرد شرکت‌های بزرگ در جهت منافع عامه] نمی‌توانستیم تمرکز کنیم. نتوانستیم بهترین‌ آدم‌ها را برای کار به خدمت بگیریم. به همین خاطر بزرگترین اشتباهی که کردم همین بود. به این معنی که دقیقا در حدود توانایی‌هایمان بود و شرکتی بودیم که باید از عهده‌اش برمی‌آمدیم و برنیامدیم.»

بیل گیتس پیشتر در سال ۲۰۱۷ از اینکه چرا عملکرد سه دکمه همزمان «آلت‌کنترل- دیلیت» را در یک دکمه تجمیع نکرده بود از افسوس‌های خود خوانده بود.

بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ حدود ۲۴ درصد از سهام شرکت مایکروسافت را در اختیار داشت. در سال‌های گذشته وی با کاهش میزان مشارکت در مایکروسافت، سهام خود را به ۱.۳ درصد کاهش داد.

ثروت خالص بیل گیتس در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۲ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است.

ما همراه دیجیتال شما هستیم

ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nepsocom/public_html/wp-includes/functions.php at 5373