بازگشت به صفحه اصلی

10 نکته در مورد وردپرس که همه وب مسترها باید بدانند (قسمت اول)

1334/ 27 مارس 2020
10 نکته در مورد وردپرس که همه وب مسترها باید بدانند

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا متن باز بوده که امروزه کاربرد زیادی در طراحی و ایجاد و مدیریت انواع سایت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون دارد. این سیستم مدیریت محتوا دارای قابلیت‌های پیشرفته زیادی است که آشنایی با آن‌ها و استفاده صحیح و درست از این ویژگی‌ها می‌تواند به شما در ایجاد یک وب سایت با عملکرد عالی کمک کند. در ادامه به معرفی ده نکته کاربردی در زمینه وردپرس می‌پردازیم که نیاز است هر وب مستری این ده نکته را حتماً ً رعایت کند.

آشنایی با سیستم مدیریتی محتوای وردپرس

هر روزه بیش از 500 وب سایت با استفاده از وردپرس در سراسر دنیا ساخته می‌شود. از 100 وب سایت برتر جهان چیزی در حدود 14.7 درصد از این وب سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده‌اند. به طور متوسط در هر ثانیه 17 پست جدید در وردپرس منتشر می‌شود. آماری که از جستجوی وردپرس در گوگل در طول یک ماه به دست آمده است چیزی در حدود 37 میلیون بار جستجو را شامل می‌شود. به جرات می‌توان گفت که wordpress یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند است و چیزی در حدود 19.5 میلیون سایت در سراسر دنیا از این سیستم مدیریت محتوا برای طراحی و مدیریت سایت خود استفاده کرده‌اند.

بنابراین برای شمایی که تازه به دنیای رو به رشد وردپرس وارد شده‌اید خوش آمد می گوییم. اگر اولین بار است که قرار است یک وب سایت جدید را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای wordpress راه اندازی کنید ممکن است کمی نگران کننده باشد اما یک سری نکات و ترفندهایی در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم که یادگیری و به کارگیری آن‌ها می‌تواند کار را برای شما خیلی آسان‌تر کند.

ممکن است برخی از شما مدتی از وردپرس استفاده کرده باشید و برخی هم تجربه ناموفقی از طراحی سایت با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا پشت سر گذاشته باشید و نیاز دارید که در این مورد راهنمایی بیشتری را برای دست یابی به موفقیت کسب کنید. صرف نظر از این که تا چه اندازه‌ای وردپرس شناخت دارید این راهنما می‌تواند کمک مؤثری در زمینه پیشرفت کار با این سیستم مدیریت محتوا کند. نکاتی که در زیر معرفی می‌کنیم حاصل سال‌ها تجربه افراد موفق در این زمینه است که در 10 نکته کاربردی خدمت شما وب مسترهایی که می‌خواهید از سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت خود بهره بگیرید بیان می‌کنیم.

10 نکته در مورد وردپرس که همه وب مسترها باید بدانند
10 نکته در مورد وردپرس که همه وب مسترها باید بدانند

1- انتخاب فضای هاست مناسب برای سایت وردپرس خود

وردپرس یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) منبع باز ست. به عبارت ساده، ابزاری برای ایجاد و مدیریت وب سایت‌ها است. می‌توانید از WordPress برای ساختن یک وبلاگ شخصی، وب سایت تجاری، و حتی یک سایت فروشگاهی بزرگ برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود استفاده کنید. اما این پلتفرم خود فضای میزبانی برای وب سایت‌ها ارائه نمی‌دهد.

خود سیستم ورد پرس سه گزینه مختلف برای میزبانی سایت شما معرفی می‌کند که می‌توانید به این سایت‌ها مراجعه کنید:

با این وجود، شما می‌توانید از هر ارائه دهنده میزبانی وب استفاده کنید که حداقل الزامات لازم برای میزبانی وردپرس را برای شما فراهم آورد. در اصل، میزبان شما باید حداقل نسخه PHP 7.3 یا بالاتر را نصب داشته باشد. همچنین نسخه MySQL ورژن 5.6 یا بالاتر یا نسخه 10.1 یا بالاتر MariaDB را برای شما آماده کند. همچنین نیاز است که میزبان وب سایت شما از HTTPS بتواند به خوبی پشتیبانی کند. وقتی که صحبت از میزبانی و تهیه‌هاست برای وب سایت به میان می‌آید در این زمینه گزینه‌های زیادی برای انتخاب کردن وجود دارد. بعد از این که بهترین ارائه دهنده میزبانی وب سایت خود را پیدا کردید باید نوع میزبانی مورد نیاز خود را مشخص کنید. انواع میزبانی‌ها شامل VPS، سرورهای اختصاصی، اشتراکی و میزبانی ابری می‌باشند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و امکانات خاصی بوده که می‌توانید با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید. این نکته مهم است که نوع میزبانی را انتخاب کنید که دارای منابع کافی بوده و بتواند نیازهای ترافیکی شما را در آینده فراهم کند و از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد. اگر یک پلن میزبانی درست را انتخاب نکنید ممکن است با مشکلات زیادی مخصوصاً در هنگام تغییر پلن و یا تغییر آن دچار مشکل شوید.

2- یک قالب وردپرس با کیفیت انتخاب کنید

شما می‌توانید از بین قالب‌های بی‌پایانی که وردپرس برای شما آماده کرده است یکی را به انتخاب خود برگزینید. افراد زیادی هستند که در انتخاب قالب مورد نظر دقت کافی را به خرج نمی‌دهند و عجله می‌کنند باید گفت که این کار به هیچ وجه به نفع شما نخواهد بود. ده‌ها هزار قالب وردپرس با طراح بندی‌های مختلفی وجود دارد که همگی به طور مستقیم از فهرست قالب‌ها و تم‌های وردپرس ارائه نمی‌شود. برای مثال برخی از سایت بزرگ و معروف فروش قالب wordpress یعنی Theme Forest که چیزی در حدود 46000 قالب منحصر به فرد دارد در این لیست قرار دارند. اگر می‌خواهید یک قالب با کیفیت داشته باشید باید برای آن هزینه بپردازید. البته باید گفت که هزینه قالب‌ها آن‌قدر هم زیاد نبوده و مناسب هست.

در انتخاب قالب wordpress باید دقت کنید که این قالب با موضوع وب سایت و نوع وب سایتی که قرار است طراحی کنید مناسب باشد در این زمینه انواع قالب‌های تجاری و قالب‌هایی برای سایت‌های شخصی و … وجود دارد. برای انتخاب قالب مناسب کافی است که به پیش نمایش قالب‌ها دقت کنید. بنابراین قبل از خرید و نصب یک قالب می‌توانید آن را به صورت نمایشی و به اصطلاح دمو مشاهده کنید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که قالبی را انتخاب کنید که برای موبایل و تبلت بهینه سازی شده باشد تا بتواند سایت شما را به درستی بر روی گوشی‌های موبایل و تبلت ها به نمایش در آورد.

انتخاب قالب مناسب برای وردپرس
انتخاب قالب مناسب برای وردپرس

3- از Google Analytics در وردپرس استفاده کنید

باید گفت که وردپرس به تنهایی اطلاعات کافی را در خصوص نحوه عملکرد سایت شما در اختیارتان قرار نمی‌دهد. غیرممکن است بدانید سایت شما چقدر خوب عمل می‌کند مگر اینکه بتوانید معیارهای عملکرد آن را اندازه گیری نمایید. برای این کار کافی است که افزونه Google Analytics را نصب کنید و با آن می‌توانید به نحوه عملکرد بازدیدکنندگان سایت در صفحات شما دسترسی داشته باشید.MonsterInsights  یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار است. این افزونه دارای بیش از 2 میلیون نصب فعال بوده و به جرات می‌توان گفت که محبوب‌ترین افزونه Google Analytics در بازار امروز است. پس از نصب این افزونه شما قادر خواهید بود گزارش‌های مختلفی چون گزارش‌های مخاطبان، گزارش‌های رفتاری، گزارش‌های محتوا و گزارش‌های تجارت الکترونیکی دسترسی پیدا کنید. بهترین قسمت در مورد استفاده از افزونه Google Analytics این است که شما می‌توانید تمام داده‌های خود را مستقیماً در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنید. بنابراین نیاز نیست که برای دستیابی به این اطلاعات صفحات و سایت‌های مختلفی را باز و بسته کنید.

استفاده از Google Analytics در وردپرس
استفاده از Google Analytics در وردپرس

4- نصب افزونه‌ای مناسب برای سئو سایت وردپرس

علاوه بر استفاده از افزونه Google Analytics باید از افزونه‌های سئو محتوا برای وردپرس استفاده کنید. صدها گزینه در این زمینه وجود دارد که توصیه من به شما استفاده از افزونه سئو Yoast است. بدون داشتن یک استراتژی مناسب برای سئو سایت شما ترافیک زیادی را به سوی خود جذب نخواهد کرد. در بازار پر رقابت امروز توجه به این نکته بسیار مهم و حیاتی است. نباید فرض شما بر این باشد که تهیه محتوا به تنهایی برای این کار کافی است و کاربران اینترنت را به سوی سایت شما سوق می‌دهد. مهم نیست که چه نوع سایتی دارید و یا در چه زمینه صنعتی و… مشغول به کار هستید باید اولویت اصلی شما سئو باشد. استفاده از افزونه‌های سئو می‌تواند کار را برای شما راحت‌تر کند. این افزونه با بررسی کلمات کلیدی و محتوای شما اطمینان پیدا می‌کند که شما از یک استراتژی درست سئو بهره می‌برید. افزونه Yoast همچنین می‌تواند به شما در مدیریت بخش فنی SEO مانند مدیریت نقشه‌های سایت یا فایل‌های robots.txt کمک زیادی کند.

نصب افزونه مناسب برای سئو وردپرس
نصب افزونه مناسب برای سئو وردپرس
ما همراه دیجیتال شما هستیم

ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nepsocom/public_html/wp-includes/functions.php at 5373