بازگشت به صفحه اصلی

چه تعداد وب سایت در جهان وجود دارد؟

1004/ 14 آگوست 2018
چه تعداد وبسایت در جهان وجود دارد؟

اینترنت بزرگ است! بسیار بزرگ. با این حال تنها چند صد سازمان و وبسایت‌هایشان در آن غالب هستند. بنابراین اینترنت چقدر بزرگ است؟ چه تعداد وبسایت وجود دارد؟ بر اساس پایش وب سرور Netcraft درژانویه ۲۰۱۸  ‌1,805,260,010 (بیش از ۱/۸ میلیارد) وبسایت وجود دارد. بله، اینترنت بسیار بزرگ است. اما بیشتر این وبسایت‌ها تقریبا هیچ […]

اینترنت بزرگ است! بسیار بزرگ. با این حال تنها چند صد سازمان و وبسایت‌هایشان در آن غالب هستند. بنابراین اینترنت چقدر بزرگ است؟ چه تعداد وبسایت وجود دارد؟ بر اساس پایش وب سرور Netcraft درژانویه ۲۰۱۸  ‌1,805,260,010 (بیش از ۱/۸ میلیارد) وبسایت وجود دارد. بله، اینترنت بسیار بزرگ است. اما بیشتر این وبسایت‌ها تقریبا هیچ بازدیدکننده‌ای ندارند.

(این پست ابتدا در ژانویه ۲۰۱۴ منتشر شد و در ژانویه ۲۰۱۵، سپتامبر ۲۰۱۷ و فوریه ۲۰۱۸ بروزرسانی شد.

چند وبسایت فعال وجود دارد؟

بزرگی اینترنت را می‌توان به روش‌های مختلف محاسبه کرد، شامل تعداد کل‌هایی مثل: چه تعداد وبسایت وجود دارد؟ چه تعداد دامنه ثبت شده است؟ چه تعداد وبسایت در حال بهره‌برداری است؟ محبوب‌ترین وبسایت‌ها کدامند؟ برای نگهداری داده‌های وب به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز است؟ چه مقدار داده تبادل می‌شود؟ غیره و غیره …. مشکل این است که اینترنت آنقدر بزرگ است که این تعداد کل و اعداد همواره در حال تغییر است. به منظور نگاهی مختصر به بزرگی اینترنت، تعداد کل وبسایت‌ها را بررسی می‌کینم. به بیانی دیگر شما می‌توانید یک نام دامنه منحصر به فرد در قسمت آدرس مرورگر اینترنتی خود تایپ کیند که در نتیجه آن پاسخی دریافت می‌کنید.

پایش NetCraft در ژانویه ۲۰۱۸ نشان دهنده افزایشی نسبتا کم درمقایسه با اعداد و ارقام سال‌های گذشته است.

جدولی سالانه از تعداد وبسایت‌ها در جهان

ماه و سال تعداد وبسایت‌ها
ژانویه ۲۰۱۸ 1،805،260،010
ژانویه 2017 1،800،047،111
ژانویه 2016 906،616،188
ژانویه 2015 876،812،666
ژانویه 2014 861،379،152

زمانی که این مقاله برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ نوشته شد از پایش وب سرور در ژانویه 2014 بهره جست. آن زمان تعداد وبسایت‌ها 861,379,152 بود. در طول سال ۲۰۱۴ تعداد کل وبسایت‌ها برای اولین بار (در ماه سپتامبر) از ۱ میلیار تجاوز کرد. تعداد وبسایت‌ها در ماه اکتبر ۲۰۱۴ به مقدار بیشینه 1,028,932,208 رسید که پس از آن به کمتر از ۹۰۰ میلیون سقوط کرد. آیا در آن زمان تعداد وبسایت در جهان کافی بود؟ به ویژه به این دلیل که نرم‌افزار‌های تلفن همراه به عنوان راهی برای دسترسی به خدمات اینترنتی بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند.

علیرغم باقی ماندن تعداد وبسایت‌های کمتر از یک میلیارد برای مدتی، آن مقدار بیشینه رخ نداده است. تا ماه مارس ۲۰۱۶ که تعداد میلیاردی وبسایت‌ها شکسته شد و به 1,003,887,790 تعداد رسید. این بار تعداد بازگشت نداشت. به واقع سال ۲۰۱۶ شاهد رشد بزرگی در تعداد وبسایت‌ها و مایکروسافت برنده بزرگ آن بود. به نظر می‌رسد که پیشنهادات سیستم عامل وب سرور و فضای ابری Azure به موقع بودند. اما مانند همه چیز در دنیای رایانه هیچ چیز همیشگی نیست و وب سرور NGINX هم اکنون در حال رشد است.

تعداد کل دامنه‌ها در جهان چقدر است؟

عده‌ای از شما که از نحوه عملکرد اینترنت اطلاع ندارید ممکن است درک نکنید که بیش از ۱/۸ میلیارد وبسایت فقط بیش از سه برابر بیشتر از تعداد دامنه‌های ثبت شده است. چرا؟

بر اساس Verisign Domain Name Industry Brief تعداد کل دامنه‌های ثبت شده در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷، ۳۳۲/۴ میلیون بوده است. بنابراین بیش از ۳۳۰ میلیون دامنه بیش از ۱/۸ میلیارد وبسایت را پشتیبانی می‌کنند. اما همه دامنه‌های ثبت شده استفاده نشده‌اند. برخی از آن‌ ثبت شده‌اند فقط برای این که کسی دیگری نتواند آن‌ها را ثبت کند. برخی ثبت شده و هیچگاه استفاده نشده‌اند.

هنگامی که این پست برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۴ نوشته شده، پروژه ZMap، یک اسکنر شبکه‌ی متن باز پرسرعت، تمام اینترنت را پایش کرده و تعداد کلی ۱۰۸ میلیون هاست را تخمین زد. آنگاه احتمال داشت که ۸۶۱ میلیون وبسایت بر روی ۱۰۸ میلیون هاست فعال باشند. دلیل این موضوع قابلیت تقسیم یک دامنه به زیردامنه‌ها است. به طور مثال یک سایت بلاگ مانند Blogger، WordPress یا Ghost به کاربر اجازه می‌دهد سایتی بسازد که نام دامنه‌اش متصل به نام دامنه اصلی است، مثل http://googleblog.blogspot.co.uk.

گزارش پایش Netcraft در ژانویه ۲۰۱۸ حاکی از اتصال ۷/۲ میلیون (7,228,005) رایانه به وب است. به این ترتیب ۷/۲ میلیون  رایانه، ۱/۸ میلیارد وبسایت را سرویس دهی می‌کنند. بیشتر این سایت‌ها استاتیک بوده و به ندرت تغییر می‌کنند. Netcraft تعداد ۱۷۲ میلیون سایت فعال را تخمین زده‌است (آن‌هایی که به طور دوره‌ای تغییر میکنند) تعداد سایت‌های فعال به مقدار کمی از ۱۷۷ میلیون سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. علی‌رغم رشد عظیم در وبسایت‌ها تنها در حدود ۱۰٪ از آن‌ها ارائه دهنده اطلاعات جدید هستند. این یعنی تعداد بسیاری منبع کم مصرف شده و مقدار زیادی هزینه هدر رفته است.

چند صد سایت در اینترنت غالب هستند

با وجود بیش از ۱.۸ میلیارد وبسایت تنها چند صدتای آن‌ها غالب هستند. کمتر از ۱ میلیون، یا ۰/۱٪ سبب بیش از ۵۰٪ ترافیک وب می‌شوند. برای درک این که این درصد کوچک از تعداد کل وبسایت‌ها، چه مقدار به خود اختصاص داده است به نقشه اینترنت مراجعه کنید.

وبسایت Alexa لیست وبسایت‌های برتر جهان را ارائه می‌دهد.

خلاصه چه تعداد وبسایت وجود دارد

تا ژانویه ۲۰۱۸

  • ۳۳۲ میلیون دامنه ثبت شده وجود دارد …
  • بیش از ۱/۸ میلیارد وبسایت …
  • که توسط ۷/۲ میلیون رایانه ارایه می‌شوند.

با وجود ۱/۸ میلیارد وبسایت، در صورتی که یک سابت منتشر کنید، احتمال این که توجه کسی را جلب کند بسیار کم است. مگر این که محتوایی با کیفیت ارائه دهید، اقدامات بهینه‌ساز برای موتور جستجوگر را انجام دهید و برای بازاریابی آن هزینه کیند. یا این که خوش شانس باشید و مانند همه سایت‌های برتر که روزی معروف شدند، وبسایت شما، وبسایت معروف بعدی باشد.

کامنت‌های آرشیو شده

Kween KleoKatra در روز ۱۸ فوریه ۲۰۱۵در ساعت ۰۴:۲۱ عصر گفت: کمک! گرچه این پست شامل داده‌های سال ۲۰۱۵ است، تاریخ آن ژانویه ۲۰۱۴ ثبت شده است. چگونه؟

Tek Eye در روز ۲۰ فوریه ۲۰۱۵ در ساعت ۰۹:۳۳ صبح گفت: این پست برای اولین بار د ژانویه ۲۰۱۴ منتشر و سپس در این ژانویه (۲۰۱۵) بروزرسانی شد.

Shaheryar Sam در روز ۸جولای ۲۰۱۵ در ساعت ۱۲:۴۲ عصر گفت: این خبر واقعا مفید بود متشکرم.

Jesmina Sultana در روز ۳ اکتبر ۲۰۱۶ در ساعت ۰۸:۳۳ صبح گفت: چه سایت خوبی!

Shaheryar Sam در روز ۹مارس ۲۰۱۷ در ساعت ۱۲:۴۱ صبح گفت: شما با جوابتان زیرک‌تر هستید.

Thomas در روز ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ در ساعت ۴:۲۶ عصر گفت: اینترنت بیش از حد از وبسایت‌ها پر شده و بسیاری از مردم از آن خسته هستند، نهایتا تصرف سایت‌های کوچک توسط gigagiant‌ها هیچ شانس ندارد.

Tek Eye در روز ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ در ساعت ۱۱:۱۹ عصر گفت: gigagiantٔ‌ها خیلی وقت پیش برنده شدند. اما جهان برای وبسایت‌هایی که خلاءای را پر می‌کنند به اندازه کافی بزرگ است. علاقه‌ات را پیدا کن و محتوای خوب تولید کن، به تولید محتوای ادامه بده تا خلاء پر شود. نیاز یک جامعه هدف را برآورده کن و آن را در فضای مجازی ارائه بده. اگر ۵۰۰۰۰ یا بیشتر بازدیدکننده صفحه وب در یک ماه داشته باشی، در بین ۰/۱٪ وبسایت‌های جهان هستی. ۹۹/۹ ٪ از وبسایت‌ها تقریبا هیچ ترافیکی دریافت نمی‌کنند. حتی gigagiant‌ها هم بدون هیچ ترافیکی شروع کردند، اما ایده‌هایی پیدا کردند که نتیجه داد.

ما همراه دیجیتال شما هستیم

ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nepsocom/public_html/wp-includes/functions.php at 5373