بازگشت به صفحه اصلی

چرا فناوری دیجیتال در حال بلعیدن دنیا است؟ – بخش دوم

740/ 16 دسامبر 2017
چرا فناوری دیجیتال در حال بلعیدن دنیا است؟

نیروها-تخیل در دنیای فیزیکی (مادی)، قوانین نیوتون حاکم هستند. شما با نیروهای موافق و مخالف سروکار دارید و هر چیزی که نیازمند اعمال نیروی موافق یا مخالف باشد، باید از ماده ساخته شود. برای مثال، یک قفسه‌ی کتاب به کتاب‌های موجود بر روی خود فشار مخالف وارد می‌کند تا کتاب‌ها سقوط نکنند. یک دَر، مسیر […]

نیروها-تخیل

در دنیای فیزیکی (مادی)، قوانین نیوتون حاکم هستند. شما با نیروهای موافق و مخالف سروکار دارید و هر چیزی که نیازمند اعمال نیروی موافق یا مخالف باشد، باید از ماده ساخته شود.

برای مثال، یک قفسه‌ی کتاب به کتاب‌های موجود بر روی خود فشار مخالف وارد می‌کند تا کتاب‌ها سقوط نکنند. یک دَر، مسیر شما را مسدود می‌کند و تا زمانی که با اعمال نیرو آن را باز نکنید، به همین شکل باقی می‌ماند.

در دنیای دیجیتال، هیچ نیرویی وجود ندارد (مگر زمانی که خودمان تصمیم بگیریم یک میدان نیروی جادویی ایجاد کنیم، میدانی که می‌تواند به شکل دلخواه ما باشد)، اما عدم وجود قوانین طبیعی دارای مزایای خاص خود است. بدون این قوانین، ما آزادیم تا بدون نگرانی در مورد قوانین فیزیک و امکان‌پذیر بودن یک امر، هر چیزی را خلق کنیم.

تمام چیزهای ساخته‌شده توسط کامپیوتر، یا شبیه‌سازی هستند، و یا توسط قوانین وضع‌شده توسطِ خودِ ما شکل‌گرفته‌اند.

این قوانین به‌منظور راحتی و هدایت ما در ساخت یک بنیادِ جدید وضع می‌شوند. ما مجموعه‌ای از قوانین برای هدایت رابط‌‌‌های کاربری [1]، ایجاد لی اوت های وب [2] یا انجام یک بازی کامپیوتری در اختیار داریم.

این قوانین توسط تعاملات پیچیده و طراحان بازی، به‌منظور ایجاد کتابخانه‌ای از الگوها وضع می‌شوند، الگوهایی که موفقیت آموز بوده‌اند و مردم با آن‌ها آشنا شده‌اند. بهترین نکته در مورد دنیای دیجیتال این است که بر خلاف دنیای فیزیکی، نیازی نیست همیشه با قوانین ثابتی زندگی کنیم. این قوانین تنها به این دلیل وجود دارند تا در صورت نیاز، ما را یاری کنند.

هدف-همه‌کاره

در سال 1936، آلن تورینگ [3] ثابت کرد درصورتی‌که الگوریتم لازم در اختیار یک ماشین محاسبه‌گر همه‌کاره قرار بگیرد، این ماشین می‌تواند تمامی محاسبات ریاضی را انجام دهد.

این یک ایده‌ی انقلابی محسوب می‌شد- ماشینی با ساختار ثابت که همانند یک آفتاب‌پرست خوش رنگ و لعاب، می‌توانست خود را بر اساس کُد داده‌شده تغییر دهد. این ماشین می‌توانست از یک ماشین یک‌کاره، تبدیل به یک ماشین چندکاره شود.

 

بازسازیِ ماشینِ انگیمای معروف در فیلم بازی تقلید

بازسازیِ ماشینِ انگیمای معروف در فیلم بازی تقلید

 

قبل از جنگ، هزاران کامپیوترِ (محاسبه‌گر) انسانی در مجموعه‌های دولتی، صنعتی و پژوهشی کار می‌کردند. تورینگ ثابت کرد که این ماشین می‌تواند به صورت نظری، تمامی کارهای انجام‌شده از سوی یک محاسبه‌گر انسانی را انجام دهد.

امروزه وجود یک ماشین محاسبه‌گر همه‌فن‌حریف امری عادی تلقی می‌شود، اما تا آن زمان، مهندسان ماشین‌ها را برای اهداف خاص طراحی می‌کردند (هر ماشین می‌توانست تنها یک کار انجام دهد). این یعنی یک موتور برای رساندن شما به جاهای مختلف، و یک لامپ برای روشن کردن اتاق طراحی می‌شد.

کامپیوترها اولین ابزار همه‌کاره‌ی ما هستند و این یعنی ما می‌توانیم تقریباً در هر شرایطی از آن به‌منظور بهتر کردن فرایند مدنظر استفاده کرده، و یا کامپیوتر را جایگزین آن فرایند کنیم.

اینکه تا چه حد می‌توانیم به فناوری دیجیتال تکیه کنیم، به این بستگی دارد که تا چه حد به ماده و نیروهای فیزیکی احتیاج داریم. می‌توان با استفاده از قابلیت‌های هوشمند (اینترنت اشیا)، اشیاء فیزیکی را گسترش داد و یا همانند یک بازی واقعیت افزوده [6]، فناوری دیجیتال را به‌طور کامل جایگزین آن کرد.

محلی-جهانی

اشیاء و سرویس‌های دیجیتال می‌توانند از مرزها عبور کرده و به‌طور بی‌نهایت تکثیر شوند. چنین کاری نیازمند نیروی کار و مواد اولیه‌ی لازم در دنیای فیزیکی نیست. من زمانی این پُست معمولی را ایجاد کردم و می‌توانم بدون هیچ‌گونه نگرانی، آن را به شکل دلخواه توزیع کنم. این پُست به‌راحتی به جاهای مختلف رفته و نهایتاً به دست سه یا پنج نفر در یک مکان دورافتاده می‌رسد.

اگر من متخصص بازاریابی دیجیتال می‌بودم، می‌توانستم این جریان را نظارت و هدایت کرده، و نقاط دسترسی [7] جدیدی ایجاد کنم، نقاطی که می‌توانستند محتوی من را تکثیر کنند.

اشیاء فیزیکی خودشان توانایی تکثیر نداشته و نیازمند نظارت دائم به‌منظور شناسایی موارد معیوب و تأمین مواد اولیه هستند. علاوه بر این، هر شیء ساخته‌شده نیازمند یک شبکه‌ی توزیع است، درحالی‌که اشیاء دیجیتال می‌تواند از همان سرور ابریِ قدیمی آمازون برای توزیع شدن استفاده کنند.

در حالت پیش‌فرض، این قابلیت باعث می‌شود تا کالاها و خدمات دیجیتال به شکل بسیار سریع در سراسر جهان پخش شوند. علاوه بر این، این قابلیت باعث بروز مشکلاتی در زمینه‌ی حفاظت از حقوق مالکیت فکری می‌شود، زیرا محتوی موجود در اینترنت می‌تواند به‌راحتی به عاریه گرفته شده، تغییر یافته و یا مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

ثابت- شخصی‌سازی‌شده

همانند ویدئوهای توصیه‌شده به شما توسط یوتیوب (ویدئوهای مشابهی که به دلیل تماشا کردن یک ویدئو، توسط یوتیوب به شما توصیه می‌شوند)، اشیاء دیجیتالی می‌توانند برای تمامی افراد شخصی‌سازی شوند.

شما می‌توانید برای هر یک از مشتریان، تجربه‌ی دیجیتالی نسبتاً متفاوتی ایجاد کنید تا بفهمید کدام‌یک از تجارب عملکرد بهتری دارند. می‌توان تغییرات را به‌سرعت اعمال کرد و نتایج آن‌ها را بی‌درنگ مشاهده نمود.

ازآنجایی‌که جمع‌آوری داده‌ها بسیار آسان است، می‌توانید خود را غرق در حجم عظیمی از داده‌ها کرده، و موارد باارزش و کمیابی را پیدا کنید. یکی از دلایل دوام آوردن فیس‌بوک تا به امروز این است که طراحان این وب‌سایت این رفتارها را شناسایی کرده و آینده را پیش‌بینی می‌کنند. در دنیایی که تمامی شرکت‌ها گروهی از متخصصان داده‌ی دانشگاه MIT را در اختیار دارند، دفاع از اهمیت و ارزشِ شهودِ فردی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

شما یک سیستم را در اختیار مردم می‌گذارید و آن‌ها خودشان نحوه‌ی استفاده از آن را مشخص می‌کنند.

گام بعدی می‌تواند ظهور یک سیستم غیرمتمرکز باشد که به افراد امکان تغییر قوانین با استفاده از مادها [8] و افزونه‌ها [9] را می‌دهد .

نقش شرکت اینترنتی نه خلق کردن و نوآوری، بلکه ادراک یک بازرسی است.

—————————————–

[1] Interfaces

[2] Web layouts

[3] Alan Turing

[4] Enigma machine (ماشینی که آلمان های در جنگ جهانی برای تبادل پیام به صورت سری از آن استفاده می کردند)

[5] The Imitation Game

[6] augmented reality

[7] Access points

[8] Mods

[9] Extensions

ما همراه دیجیتال شما هستیم

ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nepsocom/public_html/wp-includes/functions.php at 5373