بازگشت به صفحه اصلی

WCAG 2.0 : مطالعه ای درباره قابلیت دسترسی

879/ 9 مارس 2018
WCAG 2.0: مطالعه ای درباره قابلیت دسترسی

سرآغاز اینترنت یک فضای باز گسترده است که شامل انواع وب‌سایت ها و برنامه های کاربردی می شود. جالب این است که هر کسی می تواند یک وب‌سایت ایجاد کند و با قرار دادن آن در اینترنت همه آن را ببینند. حال زمان مناسبی برای زندگی کردن است، به هر حال در برخی موارد این […]

سرآغاز

اینترنت یک فضای باز گسترده است که شامل انواع وب‌سایت ها و برنامه های کاربردی می شود. جالب این است که هر کسی می تواند یک وب‌سایت ایجاد کند و با قرار دادن آن در اینترنت همه آن را ببینند. حال زمان مناسبی برای زندگی کردن است، به هر حال در برخی موارد این قدرت بزرگ ، مسئولیت بزرگی به همراه دارد (من مرد عنکبوتی را دوست دارم). گاهی اوقات یک وب‌سایت تحت مقررات و دستورالعمل هایی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که به درستی برای همه قابل دسترسی است. این مفهوم قابلیت دسترسی در فرآیند طراحی وب بسیار مهم است. اما قابلیت دسترسی چیست و چه دستورالعمل هایی را باید انجام دهید؟ و چگونه می توان وب‌سایتی را مطابق دستورالعمل ها طراحی کرد؟ بیایید در مورد آن بحث کنیم.

قابلیت دسترسی چیست

ایجاد یک وب‌سایت در دسترس چیزی است که می تواند فرآیند کلی طراحی وب شما را تغییر دهد. اما قابلیت دسترسی چیست وقتی در وب‌سایت ها می آید؟ به صورت ساده می توان بیان کرد که قابلیت دسترسی به وب به این معنی است که وب‌سایت ها، ابزارها و فن آوری های طراحی شده و توسعه یافته‌اند تا افراد دارای معلولیت بتوانند از آنها استفاده کنند” (W3). تمام وب‌سایت ها باید سطحی از دسترسی را داشته باشند تا همه کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات را داشته باشند. اما برخی وب‌سایت ها به نسخه دقیق تری از دستورالعمل ها احتیاج دارند زیرا ممکن است یک سایت دولتی یا وب‌سایت منطقه ای مدرسه باشند. این نوع وب‌سایت ها به‌دلیل اینکه دارای پرونده های حقوقی بیشتری هستند و با توجه به اینکه تمایل ندارند اطلاعات شان در دسترس همه قرار گیرد (به طوری که آنها باید برای همه قابل دسترس باشند)، اینجا است که WCAG 2 مطرح می شود.

 

WCAG 2

WCAG 2

 

WCAG 2.0 چیست

دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب (WCAG) دستورالعمل هایی هستند که برای ایجاد ساختار برای همه چیز تنظیم شده‌اند. دستورالعمل ها به سه مرحله دسترسی تقسیم شده‌اند: A، AA، AAA که AAA دقیق ترین مرحله است. اگر شما استانداردهای AAA را برآورده کنید، وب‌سایت شما 100 درصد قابل دسترسی است. که انجام آن بسیار دشوار است. WCAG همچنین به چهار قسمت تقسیم می شود: محسوس، عملی، قابل درک و مقاوم (قابل اعتماد). اینها چهار دسته اصلی هستند که همه دستورالعمل ها را در خود نگه می­دارند. برای دیدن کامل تمام دستورالعمل ها اینجا (https://www.w3.org/tr/wcag20/) را ببینید. برای اینکه به آسانی بکار گرفته شوند انجام دستورالعمل ها تحت WCAG 2.0 ضروری است. اما چرا آنها ضروری هستند و باید شما با تمام این قوانین کنار بیایید؟

 

چرا این کار مهم است

این دستورالعمل ها برای اطمینان از این هستند که هر کس یک فرصت برای مشاهده اطلاعات در اینترنت دارد. اینترنت مکان زیبا و مناسبی است و هر کس باید بدون توجه به شرایط فرصت استفاده از آن را داشته باشد. بسیاری از افراد معلول از کتابخانه ای الکترونیکی و فن آوری های کمکی برای مشاهده اینترنت استفاده می کنند. این فن آوری ها تفسیر داده ها را کمی متفاوت تر از چشم انسان بر روی صفحه کامپیوتر انجام می دهند. این دستورالعمل ها به نحوی نوشته شده‌اند که به توسعه دهندگان کمک می کنند تا وب‌سایت هایی را ایجاد کنند که به راحتی توسط این تکنیک های کمکی قابل خواندن باشد. بخشی از مشکل در مورد اجرای این دستورالعمل ها زمانی به وجود می آید که شما در حال تلاش برای ایجاد یک سایت دیدنی خیره کننده هستید. بسیاری از دستورالعمل ها می توانند با خلاقیت شما در هنگام طراحی وب‌سایت ها به صورت ظاهری زیبا و قابل دسترس باشند. پس شما این کار را انجام می دهید؟

 

تجربه ما

ما یک تجربه بزرگ در مورد قابلیت دسترسی با یکی از مشتریان خود داشته ایم. ما با مدرسه های نمونه کار کرده ایم تا به آنها کمک کنیم وب‌سایت خود را دوباره طراحی کنند و مجبور بودیم آن را با درجه AA در دسترس قرار دهیم. مدرسه های نمونه برای هر دو مقطع ابتدایی و دبیرستان هستند. آنها یک سایت ساده و رنگارنگ برای تمام سنین می خواستند. بخش جالب این بود که اکثر رنگ ها در دستورالعمل های WCAG قرار نداشت. بنابراین ما مجبور شدیم خلاق باشیم و بیرون از جعبه فکر کنیم.

یکی از نکات مهم در مورد رنگ با WCAG این است که شما نمی‌توانید متن روشن را در رنگ های پس زمینه روشن داشته باشید. متن باید بسیار قابل مشاهده باشد بنابراین استفاده از رنگهای تیره تر تنها راه حل بود. خوب، ما فقط نمی‌توانستیم از سیاه و سفید استفاده کنیم، ما مجبور شدیم رنگ ها را آزمایش کنیم و ببینیم چه کار باید کرد. ما به راه حل مناسبی برای وب‌سایت مدرسه نمونه رسیدیم. ما طبق دستورالعمل ها عمل کردیم اما راه هایی را برای ایجاد یک سایت جذاب و سرگرم کننده پیدا کردیم.

 

نتیجه گیری

برای به نتیجه رسیدن همه این ها ، وب‌سایت شما نیاز دارد که سطوحی از دسترسی به آن را داشته باشد. به این طریق شما می توانید به افراد بیشتری اجازه دهید که بدون هیچ زحمتی رایگان وب‌سایت شما را ببینند. شما همیشه کامل نیستید اما اگر به این دستورالعمل ها عمل کنید وب‌سایت و شرکت خود را در موقعیت بهتری قرار خواهید داد.

ما همراه دیجیتال شما هستیم

ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nepsocom/public_html/wp-includes/functions.php at 5373